KÖPVILLKOR

De allmänna försäljnings- och leveransvillkoren (”köpvillkoren”) nedan gäller mellan säljare och köpare för beställningar genomförda på www.coffeeculture.se (“Coffee Culture”, “Coffeeculture.se”). Dessa köpvillkor gäller när köparen agerar som privatperson och har fyllt 18 år eller har målsmans godkännande.

Genomförd beställning innebär att köparen godkänner Coffee Cultures köpvillkor och samtycker till att namn och adress registreras i vårt kundregister.

Parter och avtal

Säljaren är Coffee Culture Sweden AB (hädanefter “Coffee Culture”, “Coffeeculture.se”, “vi”, “oss” “vår” “vårt”, “våra”,  “säljaren”) och köparen (hädanefter “du”, “dig”, “din”, “ditt”, “dina”, “köparen”, “kunden”) är en privatperson som har fyllt 18 år eller har målsmans godkännande.

Företagsuppgifter

Coffee Culture Sweden AB

Adress: Magnus Ladulåsgatan 39, 118 65 Stockholm

Organisationsnummer: 559414-8453

E-post: orders@coffeeculture.se

Telefonnummer: 073-8735075

Avtal och beställning

Avtalet ingås på Coffeeculture.se genom att genomföra en beställning.

När sista steget i beställningsprocessen, betalningen, är genomfört mottar du ett meddelande via e-post om att beställningen är mottagen och bekräftad. Detta bekräftar att både säljare och köpare har ingått ett avtal.

I händelse av att Coffee Culture och kunden har ingått ett separat avtal, har det separata avtalet förtursrätt, om motstridigheter mellan separat avtal och köpeavtal skulle föreligga.

Det åligger kunden att kontrollera att korrekta uppgifter anges på beställningen innan den genomförs. Dessutom ber vi dig vänligen att kontrollera att din beställning ser korrekt ut i e-postmeddelandena där vi bekräftar att beställningen har tagits emot. Om några felaktigheter skulle förekomma ber vi dig kontakta oss på orders@coffeeculture.se så snabbt som möjligt, så vi kan se om det är möjligt att ändra uppgifterna.

Priser och produkter

Alla våra priser är angivna i SEK inklusive moms. Frakt enligt nedan tillkommer. Priserna uppdateras löpande och ska alltid vara aktuella.

Vi reserverar oss för felaktig information på grund av tekniska eller mänskliga fel. Vi strävar alltid efter att publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen på Coffeeculture.se.

Vid uppenbara felaktigheter i vår information, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har du alltid rätt att avboka din beställning.

Kampanjpriser kan inte kombineras med andra erbjudanden, avtal och/eller rabatter.

Betalning 

På Coffeeculture.se kan du välja att betala med kort, Swish, Apple Pay, eller Klarna. För att ta emot betalningar använder vi betalningsprocessorn Stripe. Alla betalningar genomförs krypterat och enligt gällande lagar och regler för internetbetalningar.

Kortbetalning

Du kan betala din beställning med betal- och kreditkort. Vi accepterar kort av typerna VISA, Visa Electron, Mastercard, Maestro, Discover & Diners Club. Det tillkommer inga avgifter för kortbetalningen.

Notera att Coffee Culture inte tar del av dina kortuppgifter.

Swish betalning

Du kan välja att betala din beställning med Swish. Vid betalning med Swish dras pengarna från ditt konto vid beställningstillfället. Det tillkommer inga avgifter för betalning med Swish.

Betalning via Klarna

Om du föredrar att ta emot din beställning innan du betalar kan du välja att betala via Klarna. Här kan du läsa Klarnas betalningsvillkor och användarvillkor.

När du använder en av Klarnas betalningsmetoder sänds fakturan till dig när beställningen är skickad från vårt lager. 

Vid betalning med Klarna genomförs en kreditvärdering av Klarna, och du kan därför också nekas att nyttja denna betalningsmetod. Dina personuppgifter behandlas av Klarna  enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Notera att du endast kan välja leverans till din bokföringsadress om du väljer att betala med Klarna. Om din leveransadress skiljer sig från din bokföringsadress kan du i stället välja att betala med kort eller Swish.

Betaling via Apple Pay

Om du beställer via en Apple-enhet kan du betala med Apple Pay. För att kunna använda denna betalningsmetod måste du vara registrerad hos Apple, ha aktiverat Apple Pay-funktionen och ha registrerat ett betalkort.

Marknadsföring

Du som kund får direktmarknadsföring. Om du inte önskar att få dessa kan du enkelt avregistrera dig via länk som finns bifogat i mail.

Nyhetsbrev

När du anmält dig till något av våra nyhetsbrev har du godkänt att vi lagrar din e-postadress. Vi skickar ut ett nyhetsbrev en gång i månaden med relevant information för dig som kund hos oss. Du kan enkelt avregistrera dig från framtida utskick på en länk i nyhetsbrevet.

Leveransvillkor

Beställningar gjorda på Coffeeculture.se kan endast levereras till adresser i Sverige. Beställningar skickas till ett ombud nära dig eller direkt hem till dig. Vi levererar med Postnord.

Leveranstider

Leveranstiden år normalt 1-2 vardagar. Under perioder med särskilt hög orderingång kan leveranstiden komma att bli något längre.

Leveransuppgifter

Det åligger kunden att kontrollera att korrekta leveransuppgifter anges på beställningen innan den genomförs.Om du skulle upptäcka ett fel i leveransuppgifterna efter du har genomfört din beställning, ber vi dig kontakta oss via e-post på orders@coffeeculture.se så snabbt som möjligt, så vi kan se om det är möjligt att ändra uppgifterna.

Outlösta paket och gods

När din försändelse har levererats till ett ombud får du en avisering om detta direkt från Postnord. Paketen finns kvar hos Postnords ombud 7 eller 14 dagar efter ankomstdagen. 

Om ett paket inte hämtas inom den angivna tidsfristen och därför skickas i retur till oss, tillkommer en avgift på 250 kr inklusive moms för returfrakt- och hantering.

Transportskada eller saknade produkter

I händelse av uppenbar eller misstänkt transportskada ska detta, om möjligt, anmälas till transportören eller ombudet vid leverans/upphämtning av godset, och mottagande ska nekas. Misstänks skador på varan skall paketet öppnas tillsammans med transpostörens eller ombudets personal. Om detta inte är möjligt, eller om felet upptäcks först efter mottagande och/eller avemballering, så ska Coffee Culture kontaktas via e-post på orders@coffeeculture.se.

I fall då transportskada uppstått ber vi dig vänligen rapportera detta till oss så snabbt som möjligt, gärna inom 5 dagar från mottagande av leveransen. Detta för att vi ska kunna rapportera ärendet till transportören och hitta en lösning på ersättningsvara snabbast möjligt.

Om en eller flera produkter skulle saknas i leveransen, så ombeds du kontakta oss via e-post på orders@coffeeculture.se, så att vi kan undersöka ärendet och hitta en lösning på eventuell ny leverans.

Ångerrätt

På Coffee Culture har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dag du har mottagit din beställning. Önskar du att utnyttja din ångerrätt ska du inom ångerrättsperioden informera oss om detta via e-post på orders@coffeeculture.se och skicka returen till oss inom 14 dagar från att du meddelade oss.

Observera att ångerrätten dock inte gäller vid köp av livsmedel. Ångerrätten gäller ej heller vid köp av presentkort, varor med nedsatt pris/rea eller beställningsvaror som beställs/anpassats enbart för kunden.

Returer vid utövad ångerrätt

Om du vill använda din ångerrätt så ska du returnera de produkter du inte önskar att behålla. Kostnaden för returfrakten står kunden för. Du ska använda en returfraktsedel som Coffee Culture tillhandahåller. Det kostar 119 SEK inkl. moms att använda den returfraktsedel Coffee Culture kan tillhandahålla.

När du skickar tillbaka produkter enligt ångerrätten ska dessa vara oöppnade, oanvända och i oskadat skick. All typ av originalförpackning och märkning av produkten bör också vara oskadad och inkluderad i returen. Du ska emballera returen väl för att undvika att den skadas under transport. Du kan förslagsvis använda samma emballage som du mottog produkterna i, så länge det inte är skadat. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakte

Återbetalning vid utövad ångerrätt

Vid ångrat köp återbetalar vi produktens värde, eller hela beställningsbeloppet inkl. ev. betald frakt som motsvarar beloppet för det billigaste fraktalternativet som var tillgängligt vid ordergenomförande, om du har ångrat hela ditt köp.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål senast inom 30 dagar från det att vi mottagit returnerad produkt. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig.

Kontakta alltid oss via e-post på orders@coffeeculture.se innan du skickar tillbaka dina varor för mer information om hur du ska göra och för att undvika missförstånd. Returpaket som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

Om du har handlat på Coffeeculture.se och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden.

Reklamation

Vi garanterar att våra produkter är färska. Samtliga produkter kontrolleras innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller skall detta anmälas till Coffeeculture.se snarast via e-post på orders@coffeeculture.se.

I enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Tänk på att beskrivningar av smaker delvis är subjektiva. Reklamationsrätten täcks inte i det fall en smak inte skulle motsvara dina personliga preferenser och förväntningar. Om du inte är nöjd med den vara/smak som du köpt hos oss är du dock välkommen att kontakta oss via e-post på orders@coffeeculture.se.ändå så kan vi säkert rekommendera en annan smak som passar dig bättre.

Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Returer vid reklamation

När du har varit i kontakt med oss angående din reklamation, kan produkten behöva returneras till oss. Vid godkänd reklamation står Coffee Culture för fraktkostnaden för returen. Du kontaktas av oss med närmare instruktioner om hur returen går till.

Du ska emballera produkten väl så den inte skadas ytterligare under returtransporten. Du kan förslagsvis använda samma emballage som du mottog produkterna i, så länge det inte är skadat, eller liknande emballage Reklamationer ska returneras till vår radress:

Coffee Culture Sweden AB
Magnus Ladulåsgatan 39
118 65 Stockholm

Personuppgifter

När du registrerat dig och beställt i vår webbshop har du godkänt att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi använder gängse säkerhetsrutiner för att tryggt förvara dina uppgifter.

Du har enligt Allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Dessa uppgifter är:

- Namn
- Adress
- Mobilnummer
- E-postadress

Du kan när som helst begära att få ut uppgifter, eller be oss radera dina uppgifter, genom att kontakta oss. Kontakta oss i så fall via e-post på orders@coffeeculture.se.

Force majeure

Vid händelser som kan hänföras till force majeure så är Coffee Culture befriad från sina förpliktelser att fullgöra det avtal som ingåtts med kund och kan därmed, utan ersättningsskyldighet, inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån som fullgörande av leverans väsentligen försvåras, fördyras eller omöjliggörs.

Sådana slags händelser kan exempelvis vara naturkatastrofer, krig, epidemi eller pandemi, myndighetsåtgärder eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikter samt blockader/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter, exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud.

Reservationer och förbehåll

Coffee Culture reserverar sig för ändringar av information och leverantörers tillverkningssätt, som ligger utom Coffee Culture kontroll. Coffee Culture reserverar sig även för felaktigheter i produktinformation, samt förbehåller sig rätten att vid större prisändringar hos leverantörer kunna reglera de egna priserna i motsvarande grad.

I händelse av stora prishöjningar utom Coffee Culture kontroll – till följd av exempelvis förändringar i råvara eller valuta – så förbehåller sig Coffee Culture rätten att justera priset i motsvarande omfattning även efter ordertillfället. Kunden blir i sådana fall informerad om prisförändringen och kan då ta ställning till huruvida köpeavtalet ska fullföljas eller avbrytas.